Barion Pixel
Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.
Termékválasztékunk

Porcelán mesék: Ősz Szabó Antónia

A porcelángyűjtés egyik hozadéka, hogy érdekel a múlt. A távoli és a közelebbi múlt egyaránt. Sokszor mikor végignézek a több száz figurámon, számtalan kérdés vetődik fel bennem, melyekre aztán keresem a válaszokat és ezzel remekül el tudok tölteni akár napokat is.

Egyik ilyen alkalommal azon gondolkodtam, hogy milyen érdekes megnézni és végiggondolni, hogy milyen figurális ábrázolások születtek az államosítást követően. Tudjuk, hogy abban a rendszerben volt, amit lehetett és volt, amit nem. Ilyen szemmel nézve érdekes, hogy szerencsére mesefigurákat ábrázolni lehetett, hiszen nehéz belemagyarázni bármilyen ideológiát egy Csizmás kandúrba, de azért még Piroskába sem egyszerű. Hófehérkét most hagyjuk.

Így most arra jutottam, hogy a különböző mesefigurákon át szeretnék minden egyes alkalommal bemutatni egy-egy alkotót és gyárat, ahol készültek. Első és talán legismertebb alkotó Ősz Szabó Antónia, akinek neve eggyé vált az Aquincumi porcelángyáréval. Ősz Szabó Antónia alkotásait szinte mindenki ismeri, az is, aki nem is gyűjti a porcelánt, mert szerencsére igen kedveltek a mai napig és sok helyen találkozhatunk velük. Különös ismertető jegyük a kissé nagy fejek.

Az Aquincumi kilenc részlegből álló gyárat 1969-ig Mászlay Gyula, majd Gombkötő Irén vezette. A gyárnak tanműhelye is volt az Üllői úton, sokan itt szereztek szakmunkás bizonyítványt. A porcelángyárhoz tartozott egy restaurátor műhely is a Veres Pálné utcában, amely a lakossági igények kiszolgálására jött létre. Az Aquincum Porcelángyár 1991. április 30-án szűnt meg. Az égetőkemencéket lebontották, a gipszmintákat, öntőformákat összetörték.

Ősz Szabó Antónia

1938. február 27-én született. 1961-ben végzett a Magyar Iparművészeti Főiskola, porcelán szakán ahol mestere Schrammel Imre volt. 1961, 1968, 1972-ben az Iparművészeti Tanács és a MM pályázati díjait nyerte el majd 1966, 1967-ben Az év legszebb terméke, oklevelét. 1969-ben az Iparművészeti Tanács porcelánpályázata, kisplasztika kategória, III. díját kapta meg míg 1975-ben a FIM amfora-pályázatának II. díját. A Kőbányai Porcelángyárban és a Hollóházi Porcelángyárban kezdte tervezőművészi pályáját, majd 1966-tól 1993-ig a Fővárosi Művészi Kézműipari Vállalat Aquincumi Porcelángyárának tervezője volt. Főként kisplasztikákat, kisebb dísztárgyakat tervezett. Figuráit porcelán alapformák kézi alakításával, ragasztással készítette. A hagyományos máz feletti festés helyett máz alatti fémsós színezést alkalmazott. Az ilyen eljárással festett tárgyak később az Aquincumi Porcelángyár termékei között “Aquazur” néven kerültek forgalomba. Porcelán ékszereivel kiállításokon szerepelt. 1962 óta foglalkozik bábozással, bábtervezéssel elsősorban az Astra együttes részére.

Egyik legismertebb mesefigurája a Piroska és a farkas, mely egy igen közkedvelt figura, igaz ez Hollóházán készült még.

De Antónia keze munkáját dicséri ez a két Hamupipőke

és ez a kétféle festésű Hóferhérke is.

Sajnos Ősz Szabó Antóniáról fotót sehol sem találtam, így az ő portéját nem tudom most bemutatni.

Viszont sok általa tervezett szép figuránk van, íme a teljes kínálat.